Παρ04192024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ισοζύγιο Πληρωμών - (Ιανουαρίου - Απριλίου 2014)

euro-55422

Από τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2014, διαπιστούται ότι το προσωρινό Ισοζύγιο Εξωτερικών Συναλλαγών της Χώρας, διαμορφώνεται αρνητικά και το ύψος του ελλείμματος ανέρχεται σε -2.215,2 εκατ. €.

Το έλλειμμα αυτό είναι μειωμένο κατά 35% έναντι του ελλείμματος της αντιστοίχου περιόδου του προηγουμένου έτους 2013, που ανήρχετο σε -3.390,4 εκατ. € και κατά 58% έναντι του αντιστοίχου ελλείμματος της ιδίας περιόδου του 2012, που ήταν -5.226,5 εκατ. €.

Επί μηνιαίας βάσεως, το έλλειμμα του Απριλίου 2014 είναι -1.166,5 εκατ. €, ελάχιστα αυξημένο έναντι του ελλείμματος του Απριλίου 2013 (-1.151,5 εκατ. €).

Το Εμπορικό Ισοζύγιο του τετραμήνου συνεχίζει την παραδοσιακή παθητικότητά του και το έλλειμμα ανήλθε σε -6.282,1 εκατ. €, παρουσιάζοντας οριακή αύξηση κατά 4%, έναντι του αντιστοίχου ελλείμματος 2013 των -6.062,1 εκατ. €.

Τον Απρίλιο, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε σε -1.723,2 εκατ. € (+12%), έναντι του ελλείμματος του Απριλίου 2013 (-1.539,7 εκατ. €). Η αύξηση του εμπορικού ελλείμματος αποδίδεται στην σημαντική αύξηση της αγοράς πλοίων.

Το Ισοζύγιο των Καυσίμων εμφανίζει, το τετράμηνο έλλειμμα -2.704,7 εκατ. € έναντι αντιστοίχου ελλείμματος του προηγουμένου τετραμήνου -2.892,9 εκατ. €. Αντίστοιχη μείωση παρουσιάζεται και στο έλλειμμα του Απριλίου 2014 (-517,9 εκατ. €) έναντι του ελλείμματος Απριλίου 2013 (-593,8 εκατ. €).

Το Εμπορικό Ισοζύγιο χωρίς Καύσιμα παρουσιάζει αύξηση κατά 13% του ελλείμματος (-3.577,4 εκατ. €), έναντι του ελλείμματος του τετραμήνου 2013 (-3.169,3 εκατ. €). Επίσης αύξηση κατά +27% καταγράφεται και στο έλλειμμα του Απριλίου (-1.205,8 εκατ. €) έναντι του αντιστοίχου μηνός 2013 (-945,9 εκατ. €).

Το Εμπορικό Ισοζύγιο, χωρίς Καύσιμα και Πλοία, ακολουθεί πτωτική πορεία και το έλλειμμά του, το τετράμηνο, περιορίζεται σε -2.563,5 εκατ. € έναντι ελλείμματος -2.701,0 εκατ. € του αντιστοίχου τετραμήνου 2013 (-5%). Τον Απρίλιο το έλλειμμα ανήλθε σε -704,3 εκατ. € έναντι ελλείμματος -777,7 εκατ. € του Απριλίου 2013 (-9%).

Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η οικονομική κρίση συνεχίζεται και η μείωση των εισοδημάτων περιορίζει την ζήτηση εισαγομένων αγαθών.

Οι Εξαγωγές Αγαθών συνεχίζουν και αυτή την περίοδο την πτωτική τους πορεία και το τετράμηνο περιορίζονται οριακά σε 7.349,1 εκατ. € έναντι 7.409,9 εκατ. € του αντιστοίχου τετραμήνου 2013 (1%).

Τον Απρίλιο πραγματοποιήθηκαν εξαγωγές 1.901,5 εκατ. € έναντι 1.963,3 εκατ. € του Απριλίου 2013 (μείωση 3%).

Οι Εξαγωγές Καυσίμων περιορίζονται επίσης, το τετράμηνο σε 2.562,8 εκατ. € από 2.648,7 εκατ. € και αποτελούν το 35% του συνόλου των εξαγωγών.

Οι Πωλήσεις Πλοίων ανήλθαν το τετράμηνο σε 216,8 εκατ. € έναντι 155,0 εκατ. € του τετραμήνου 2013 (+40%).

Οι Εξαγωγές των «Λοιπών Αγαθών», που εκφράζουν και την ανταγωνιστικότητα της Εθνικής μας Οικονομίας, εμφανίζουν οριακή κάμψη και ανέρχονται σε 4.569,5 εκατ. € έναντι 4.606,2 εκατ. € του αντιστοίχου τετραμήνου 2013 (-1%).

Οι Εισαγωγές Αγαθών κατά το τετράμηνο, παρουσίασαν μία οριακή αύξηση 13.631,2 εκατ. € από 13.472,0 εκατ. € (+1%). Τον Απρίλιο οι εισαγωγές παρουσίασαν επίσης οριακή αύξηση και ανήλθαν σε 3.624,7 εκατ. € από 3.503,0 εκατ. € του Απριλίου 2013 (+3%).

Οι Εισαγωγές Καυσίμων παρουσίασαν κάμψη το τετράμηνο και περιορίσθηκαν σε 5.267,4 εκατ. € έναντι 5.541,5 εκατ. € (-5%). Οι εισαγωγές καυσίμων συνιστούν το 39% του συνόλου των εισαγωγών.

Οι Ελληνικές Εξαγωγές (7.349,1 εκατ. €) του τετραμήνου καλύπτουν μόνον το 54% των Ελληνικών Εισαγωγών (13.631,2 εκατ. €) της αντιστοίχου περιόδου.

Οι Αγορές Πλοίων παρουσιάζουν σημαντική αύξηση το τετράμηνο και ανήλθαν σε 1.230,7 εκατ. € από 623,2 εκατ. € του τετραμήνου 2013 (+97%).

Οι Εισπράξεις από τον Τουρισμό ακολουθούν την ανοδική τους πορεία και ανήλθαν σε 900,2 εκατ. € από 704,6 εκατ. € του αντιστοίχου τετραμήνου 2013 (+28%). Ειδικώτερα τον Απρίλιο τα τουριστικά έσοδα αυξήθηκαν σε 411,1 εκατ. € από 302,7 εκατ. € του Απριλίου 2013 (+36%). Εκτιμάται ότι το τουριστικό ρεύμα θα ενισχυθεί και ο αριθμός των τουριστών που θα επισκεφθεί τη Χώρα μας το 2014 θα ανέλθει σε 22 εκατ. άτομα.

Οι Εισπράξεις από τις Μεταφορές ανακάμπτουν και ανήλθαν σε 4.152,3 εκατ. € έναντι 3.853,2 εκατ. € του τετραμήνου 2013 (+8%). Τον Απρίλιο οι εισπράξεις αυξήθηκαν σε 1.027,3 εκατ. € από 970,1 εκατ. € του Απριλίου 2013 (+6%).

Η μεταβολή αυτή αποδίδεται στην ανάκαμψη των Εισπράξεων από τη Ναυτιλία, οι οποίες το τετράμηνο ανήλθαν σε 3.740,5 εκατ. € έναντι 3.504,6 εκατ. € του αντιστοίχου τετραμήνου 2013 (+7%).

Τον Απρίλιο το Ναυτιλιακό Συνάλλαγμα αυξήθηκε σε 905,6 εκατ. € έναντι 871,2 εκατ. € του Απριλίου 2013 (+4%). Εκτιμάται ότι η Ναυτιλία θα εξακολουθήσει την ανοδική της πορεία και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα του έτους 2014 θα είναι της τάξεως των 13,0 -13,5 δις €.

Η Πληρωμή Τόκων, Μερισμάτων και Κερδών ακολουθεί πτωτική πορεία μετά τη ρύθμιση και διαμορφώθησαν το τετράμηνο 2014 σε 1.809,2 εκατ. € από 2.009,6 εκατ. € και 2.563,2 εκατ. € των αντιστοίχων τετραμήνων του 2013 και 2012.

Οι Εισπράξεις της Γενικής Κυβερνήσεως (κυρίως μεταβιβάσεις από την Ε.Ε.) ακολουθούν αυξητική πορεία, λόγω ταχύτερης απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων και ανήλθαν, το τετράμηνο, σε 2.932,8 εκατ. € από 2.444,8 εκατ. € του τετραμήνου 2013 (+20%).

Οι Εισπράξεις από Μεταναστευτικά Εμβάσματα εμφανίζουν σημαντική μείωση (-20%) το τετράμηνο (2014: 398,9 εκατ. €, 2013: 498,7 εκατ. €).
Οι Άμεσες Επενδύσεις του Εξωτερικού περιορίζονται σε 228,6 εκατ. € από 380,5 εκατ. € του προηγουμένου αντιστοίχου τετραμήνου (-40%).

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Από τα στοιχεία του τετραμήνου 2014 του Ισοζυγίου Πληρωμών της Χώρας, διαφαίνεται ότι τα χαρακτηριστικά της οικονομικής κρίσεως συνεχίζονται. Ιδιαζόντως ανησυχητική είναι η πορεία των εξαγωγών που εξελίσσεται αρνητικά. Η Ναυτιλία και ιδιαίτερα ο Τουρισμός εξελίσσονται ικανοποιητικά, όπως και οι απορροφήσεις των Κοινοτικών Πόρων, ενώ οι άμεσες επενδύσεις επιβεβαιώνουν την επενδυτική άπνοια.

Από τα στοιχεία των χρηματικών ροών διαφαίνεται επίσης ότι επικρατεί κλίμα εμπιστοσύνης και σταμάτησε η εκροή κεφαλαίων στο εξωτερικό με την μορφή επενδύσεων χαρτοφυλακίου (κυρίως ομόλογα και έντοκα γραμμάτια) και καταθέσεων και Repos. Μετά το 2012, έτος κορυφώσεως της κρίσεως, οι εκροές έχουν πλέον ομαλοποιηθεί.

Είναι πλέον γεγονός ότι η πολιτική της ακραίας λιτότητος, ξεπέρασε τα όριά της και επιβάλλεται η στροφή σε αναπτυξιακές πολιτικές. Ο Ελληνικός Λαός εξήντλησε τα όριά του και τα αποθέματά του τόσο σε υπομονή όσο και οικονομικά. Οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν, τόσο από έλλειψη ρευστότητος όσο και από την φορολογική επιβάρυνση, ενώ οι κοινωνικές τάξεις αναζητούν την ενίσχυση των κοινωνικών παροχών.

Το βιοτικό επίπεδο του Ελληνικού Λαού έχει μειωθεί δραματικά. Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΟΟΣΑ η Ελλάδα κατέχει την 29η θέση μεταξύ των 34 κρατών – μελών του ΟΟΣΑ με επίδοση 39,5 μονάδες, χαμηλότερη από τη βάση του 50 και με άριστα το 80. Η μελέτη έγινε με αξιολόγηση των χωρών – μελών του Οργανισμού στους τομείς: Εκπαίδευση, Απασχόληση, Εισόδημα, Ασφάλεια, Περίθαλψη, Περιβάλλον, Κοινωνική Συνοχή και Πρόσβαση σε Υπηρεσίες.
Ο Ελληνικός Λαός δεν αντέχει άλλο!!!

Το μέγεθος της εσωτερικής αγοράς της Ελλάδος είναι μικρό και η εξωστρέφεια αποτελεί την μοναδική διέξοδο για την κρίση. Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και οι εξαγωγές θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και εισοδήματα.

Δυστυχώς όμως οι εξαγωγές, μετά από μια περίοδο ανόδου, παρουσιάζουν έντονα σημάδια κοπώσεως και κατεγράφησαν μεγάλες απώλειες, ιδίως τον μήνα Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η συνολική αξία των εξαγωγών, τον Απρίλιο 2014 μειώθηκε κατά 20,8% και περιορίσθηκε στα 2,02 δις € έναντι 2,55 δις € του Απριλίου 2013. Εάν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή η υποχώρηση των εξαγωγών περιορίζεται στο 12,4%.

Η μείωση των εξαγωγών πλήττει τις επιχειρήσεις και την απασχόληση και διευρύνει το έλλειμμα του Εμπορικού Ισοζυγίου προκαλώντας νέες αιτίες δανεισμού.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το τετράμηνο του 2014 μειώθηκαν οι εξαγωγές κατά 8,9% και περιορίσθηκαν στα 8,39 δις € από 9,1 δις € του αντιστοίχου τετραμήνου του 2013. Εάν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή η μείωση περιορίζεται στο 6,5%.

Πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει απόκλιση μεταξύ των στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος και της ΕΛΣΤΑΤ και τούτο διότι η Τράπεζα της Ελλάδος καταγράφει τις πληρωμές και τις εισπράξεις των πραγματοποιηθεισών εισαγωγών – εξαγωγών, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ την αξία των πραγματοποιούμενων εισαγωγών – εξαγωγών, ανεξαρτήτως χρόνου εισπράξεως και πληρωμής.

Η κάμψη των εξαγωγών αποδίδεται στην έλλειψη ρευστότητος των εξαγωγικών επιχειρήσεων, στις καθυστερήσεις επιστροφών ΦΠΑ και λοιπών φόρων, στην αυξημένη γενικά φορολογία των επιχειρήσεων και στο «σκληρό ευρώ», όσον αφορά στις εξαγωγές προς τρίτες χώρες. Η κάμψη των εξαγωγών προκαλεί μεγάλη ανησυχία.

Το 2013 κατεγράφη πλεόνασμα στο Ισοζύγιο των Πληρωμών το οποίο αποδίδεται στη μείωση των δαπανών για εισαγωγές, αποτέλεσμα της παρατεταμένης εξαετούς οικονομικής κρίσεως και μερικώς στην αύξηση των εξαγωγών. Οι εξαγωγές όμως για το 2014 δεν διαμορφώνονται ικανοποιητικά.

Υπάρχει όμως μια συγκρατημένη αισιοδοξία για την πραγματοποίηση και εφέτος ενός μικρού πλεονάσματος στο Ισοζύγιο των Πληρωμών η οποία καλλιεργείται από την σημαντική αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό, την βελτίωση του τουριστικού συναλλάγματος, αλλά και την σημαντική αύξηση του πλεονάσματος τρεχουσών μεταβιβάσεων, κυρίως λόγω αυξήσεως της απορροφήσεως των κοινοτικών πόρων.
Θετικό επίσης στοιχείο είναι το γεγονός ότι κατά τους πρώτους μήνες του 2014 καταγράφεται αύξηση των δαπανωμένων ποσών ανά τουρίστα.

Ελπίζεται ότι και εφέτος θα διαψευσθεί η εκτίμηση της Κομισιόν για την Ελλάδα ως προς την πορεία του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών, η οποία είναι -2,5% του ΑΕΠ, όπως διαψεύσθηκε και η περυσινή -2,7% του ΑΕΠ.

Από δημοσιονομικής απόψεως κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου επραγματοποιήθη πρωτογενές πλεόνασμα 1,2 δις €. Την ίδια όμως ώρα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο εξακολουθούν να αυξάνονται (6,6 δις €), ενώ οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες υπεχώρησαν οριακά σε 5,13 δις € από 5,23 δις € στο τέλος Απριλίου.

Στην διαμόρφωση του πλεονάσματος συνέβαλε η αύξηση των φορολογικών εσόδων και η συγκράτηση των δαπανών κατά 641 εκατ. € έναντι του στόχου. Το συνολικό όμως ισοζύγιο του Κρατικού Προϋπολογισμού παρουσίασε έλλειμμα 1,99 δις € έναντι στόχου 2,55 δις €.

Η ανεργία λόγω εποχικότητας θα παρουσιάσει μια οριακή κάμψη. Τον Μάρτιο μειώθηκε σε 26,8% έναντι 27,2% του Μαρτίου 2013. Ο πληθωρισμός παραμένει αρνητικός και εκτιμάται ότι για το 2014 θα είναι στο επίπεδο του -0,8%. Το Πρωτογενές Ισοζύγιο της Γενικής Κυβερνήσεως εκτιμάται θετικό για το 2014 στο 1,6% του ΑΕΠ, ενώ το Δημόσιο Χρέος θα ανέλθει στο υψηλότερο επίπεδο του 177,2% του ΑΕΠ. Οι εκτιμήσεις για αύξηση του ΑΕΠ κυμαίνονται μεταξύ 0,4% - 0,8%. Τα πάντα όμως θα εξαρτηθούν από τυχόν χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής και την πορεία του Τουρισμού που θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα κυμανθεί μεταξύ 20-22 εκατ. επισκεπτών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ύφεση το πρώτο τρίμηνο 2014 ήταν -1%, έναντι -6% του αντιστοίχου τριμήνου 2013.
Φαίνεται ότι υπάρχει μια διευρυνόμενη πολιτική βούληση, που εκφράζεται και στα πλαίσια της Ε.Ε., κυρίως από την πολιτική ηγεσία των χωρών του Νότου περιλαμβανομένης Γαλλίας και Ιταλίας, αλλά και του Ζαν Κλωντ Γιουγκέρ. Οτιδήποτε όμως διαμορφωθεί θα είναι για μετά τον Νοέμβριο 2014.

Εν τω μεταξύ η δημοσιονομική πολιτική της Κυβερνήσεως απειλείται από τις αποφάσεις των Δικαστηρίων (Συμβουλίου της Επικρατείας και Ελεγκτικού Συνεδρίου), αλλά και το πρόσθετο κόστος ιατροφαρμακευτικής περιθάλψεως των ανασφάλιστων.

Το Μισθοδικείο έκρινε τις περικοπές των μισθών των δικαστικών λειτουργών αντισυνταγματικές και επιπλέον απένειμε στους δικαστικούς το προνόμιο που έχουν οι βουλευτές, να είναι αφορολόγητο το 25% του μισθού τους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε επίσης αντισυνταγματικές τις περικοπές αποδοχών των ενστόλων και το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των συνταξιούχων δικαστικών.

Διαπιστώνεται ότι στην Ελλάδα την εισοδηματική πολιτική μετά των επιπτώσεων αυτής επί της δημοσιονομικής πολιτικής, εκτός της Κυβερνήσεως και των Δανειστών (Τρόικα) διαμορφώνουν και τα Δικαστήρια!!!
Θεαματική βελτίωση καταγράφεται στις συνθήκες λειτουργίες του εγχώριου τραπεζικού συστήματος, η οποία αποτυπώνεται με την μεγάλη μείωση της εξαρτήσεως των τραπεζών από την ρευστότητα της Ε.Κ.Τ.

Στο τέλος Μαΐου οι Τράπεζες είχαν αντλήσει από την Ε.Κ.Τ. ρευστότητα ύψους 50,7 δις € έναντι 135 δις € που είχαν αντλήσει τον Ιούνιο 2012.
Επισημαίνεται ότι με την ρευστότητα αυτή καλύπτεται το χάσμα μεταξύ καταθέσεων (161 δις € του Απριλίου 2014) και δανείων (215 δις € τον Απρίλιο 2013), που είχει σχηματιστεί μετά την μαζική απόσυρση καταθέσεων που προκάλεσε η δημοσιονομική κρίση.

Η σταθεροποίηση της οικονομίας και η σταδιακή βελτίωση των συνθηκών επέτρεψε στις τράπεζες να επιστρέψουν στην Ε.Κ.Τ. την τελευταία διετία, ποσά ύψους 85 δις €.

Οι τράπεζες ενισχύθηκαν μετά την πρόσφατη ανακεφαλαιοποίησή τους και οι θεσμικές τράπεζες (Εθνική, Πειραιώς, Alpha Bank και Eurobank) άντλησαν 8,3 δις €, σημαντικά υψηλότερα των κεφαλαιακών τους αναγκών ύψους 5,8 δις €.

Μετά την εξέλιξη αυτή το Ταμείο Χρηματοδοτικής Σταθερότητος επιδιώκει την ταχύτερη επιστροφή των τραπεζών στον ιδιωτικό τομέα αλλά και η Κυβέρνηση ασκεί πιέσεις στις τράπεζες για την παροχή ρευστότητας στην αγορά.

Είναι γεγονός ότι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις ασφυκτιούν από έλλειψη ρευστότητας και το τραπεζικό σύστημα, παρά την ανακεφαλαιοποίησή του, ακόμη δεν ανταποκρίνεται προς τούτο.

Είναι γεγονός όμως ότι και οι τράπεζες αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των τραπεζών ανέρχονται στα 77 δις €, οι τρεις μεγαλύτερες μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας (Νηρέας, Σελόντα, Δίας) οδεύουν στον έλεγχο των τραπεζών με χρέη άνω των 600 εκατ. € προς τις τράπεζες, ενώ οι πέντε μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις χρωστούν περισσότερα από 1 δις € στις τράπεζες, όσο ακριβώς είναι και οι σωρευμένες τους ζημιές κ.λ.π.

Οι τράπεζες πρέπει πρώτα να αποκτήσουν οι ίδιες ρευστότητα και στην συνέχεια να την διοχετεύσουν στην αγορά.
Επισημαίνεται πάντως ότι παρατηρείται μείωση του ύψους επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων, ενώ οι παρεχόμενες πιστώσεις είναι περιορισμένες.

Οι τράπεζες πρέπει να συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανασυγκρότηση του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα και στην εμπέδωση ενός νέου προτύπου οικονομικής αναπτύξεως. Όπως επισημαίνει και η Τράπεζα της Ελλάδος «οφείλουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες που θα στοχεύσουν στην ενίσχυση των πραγματικά βιωσίμων επιχειρήσεων, νέων και παλαιών, στην ενθάρρυνση των επιχειρηματικών συμπράξεων και στην υποστήριξη πρωτοβουλιών προς την κατεύθυνση γενναίων κλαδικών αναδιαρθρώσεων».

Την Ε.Κ.Τ. ιδιαιτέρως ανησυχεί το θέμα της ανεργίας και του πολύ χαμηλού πληθωρισμού στην Ευρώπη.

Η Ε.Κ.Τ. ήδη εξήγγειλε μέτρα για την ενίσχυση της απασχολήσεως και των Μ.Μ.Ε. Μειώθηκε το βασικό επιτόκιο δανεισμού στο 0,15%, επεβλήθη αρνητικό επιτόκιο 0,10% για τις τράπεζες που φυλάσσουν τα χρήματά τους στην Ε.Κ.Τ. και δεν παρέχουν δάνεια στις επιχειρήσεις και χορηγούνται δάνεια 400 δις €, με σταθερό επιτόκιο για τις Μ.Μ.Ε.

Στην περίπτωση κατά την οποία, η πορεία του πληθωρισμού, αλλά και η διακύμανση του ευρώ έναντι του δολλαρίου, εξελιχθούν αρνητικά, τότε η Ε.Κ.Τ. θα προχωρήσει στη λήψη νέων μέτρων, τον Ιούλιο, με στόχο την ενίσχυση του πληθωρισμού.

Τον Απρίλιο 2014 ο πληθωρισμός της Ευρωζώνης ήταν 0,7% από 0,5% τον Μάρτιο 2014 και πάντως κάτω του 1% από τον Οκτώβριο 2013.

Η εκτίμηση για την αύξηση του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη είναι +0,4% για το 2014. Σύμφωνα με κύκλους της Ε.Κ.Τ. η σημαντικώτερη απειλή για την Ευρωζώνη είναι ο αποπληθωρισμός και η πολιτική του «σκληρού ευρώ» πρέπει να αναθεωρηθεί.

Η Ευρωπαϊκή Βιομηχανία έχει απωλέσει 4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας από το 2008 έως σήμερα και η συμβολή της στην διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ έχει περιορισθεί στο 15% του ΑΕΠ από 18% πριν από 6 χρόνια.

Η Ευρωζώνη ακόμη αναζητά την σταθεροποίηση ενώ η οικονομία των Η.Π.Α. βρίσκεται σε τροχιά πλήρους αναπτύξεως. Δυστυχώς η Ε.Ε. στερείται πλέον πολιτικών υψηλού αναστήματος και η γραφειοκρατία της είναι δυσκίνητη και περίπλοκη.

Οι Η.Π.Α. μπορεί να στερούνται επίσης ηγετών υψηλού πολιτικού αναστήματος, αλλά διαθέτουν μια ευκίνητη και αποτελεσματική administration. Η Ευρώπη καθυστερεί στην άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων με αποτέλεσμα αυτά να διογκούνται. Επικρατεί δυσπιστία και αναβλητικότητα. Απουσιάζει ο ενθουσιασμός και το πνεύμα της κοινοτικής αλληλεγγύης έχει εξαφανισθεί. Η Ευρώπη προχώρησε στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ) και στη δημιουργία του ευρώ, χωρίς παράλληλα να δημιουργηθούν οι κατάλληλοι μηχανισμοί για τη στήριξή τους. Δεν μπορεί να υπάρξει Οικονομική και Νομισματική Ένωση χωρίς να έχει προηγηθεί η Πολιτική Ένωση, η οποία όμως φαίνεται ότι θα καθυστερήσει πολύ, αν ποτέ γίνει, μετά την αποκάλυψη όλων των αδυναμιών της ΟΝΕ και του Ευρώ.

Η Ε.Ε. διέρχεται κρίση βαθειά και αμφισβητούνται πολλές από τις αξίες της, η παρούσα πολιτική ηγεσία με ηγέτιδα δύναμη τη Γερμανία, στερείται θελήσεως και οραματισμού για μια νέα Ευρώπη των πολιτών και των πολιτισμών. Η ακολουθούμενη πολιτική οδηγεί σε ανισότητες και διευρύνει τις διαφορές ενώ έπρεπε να ενώνει τους λαούς.

Στα εσωτερικά μας, ο «πολιτικός κίνδυνος» συνιστά μεγάλο εμπόδιο για την ανάπτυξη, ενώ η αναβίωση του λαϊκισμού, ενόψει προεδρικών και πολιτικών εκλογών, εγκυμονεί πρόσθετους κινδύνους.

Η Κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο Ελληνικός Λαός και έχοντας υπόψη την βελτίωση των φορολογικών εσόδων, εξετάζει την μείωση του Ειδικού Φόρου Καταναλώσεως στο πετρέλαιο θερμάνσεως, την επιμήκυνση των δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων στο Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία, την σταδιακή μείωση της έκτακτης εισφοράς Αλληλεγγύης και την παροχή κινήτρων για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό.

Το Eurogroup απελευθέρωσε την δόση του 1 δις € λόγω εκπληρώσεως μέρους των υποχρεώσεών μας, ενώ αναμένεται νέα έξοδος στις αγορές με την έκδοση ομολόγου 2,5 – 3,0 δις €. Αναλυτές εκτιμούν ότι μπορεί να επιτευχθεί επιτόκιο 3,0 – 3,5%, δηλαδή χαμηλότερο του προηγουμένου με επιτόκιο εκδόσεως 4,95% για το πενταετές ομόλογο, αλλά και του επιτοκίου του Δ.Ν.Τ.

Στον τομέα των Αποκρατικοποιήσεων μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζεται από σημαντικές διεθνείς εταιρίες για την απόκτηση του 67% των μετοχών των Οργανισμών Λιμένος Πειραιώς και Θεσσαλονίκης. Η επίσκεψη του Κινέζου Πρωθυπουργού στην Ελλάδα υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχής και εκδηλώθηκε ενδιαφέρον εκτός του ΟΛΠ για τον ΟΣΕ, τα Αεροδρόμια και την Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, όπως και για συμμετοχή στον δανεισμό της Ελλάδος.

Ενδιαφέρον θα υπάρξει επίσης και για την πώληση της μικρής Δ.Ε.Η. Η απελευθέρωση της Αγοράς Ενέργειας είναι υποχρέωση της Ελλάδος, πολλά χρόνια πριν την εμφάνιση των Μνημονίων.

Η Ελληνική Ναυτιλία κρατά την ισχυρή της θέση παγκοσμίως και κατά το 2014 έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις 7,1 δις € για την ανανέωση του Ελληνόκτητου στόλου.

Στον τομέα του Τουρισμού κατά τον Απρίλιο παρετηρήθη εντυπωσιακή αύξηση αεροπορικών αφίξεων από το εξωτερικό. Την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου ο αριθμός των αφίξεων ανήλθε σε 1,82 εκατ. άτομα, από 1,5 εκατ. άτομα της αντιστοίχου περιόδου του 2013 καταγράφοντας αύξηση κατά 21,8%.

Το Χρηματιστήριο Αθηνών όπως και η Αγορά, αντέδρασαν θετικά στο εκλογικό αποτέλεσμα για την τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση και τις Ευρωεκλογές.

Η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ προχωρά ικανοποιητικά και από το νέο ΕΣΠΑ, έως τα τέλη του 2020 θα διατεθούν συνολικά 19,5 δις €. Είναι σημαντικό γεγονός ότι το νέο ΕΣΠΑ θα έχει χαρακτήρα εμπροσθοβαρή στην υλοποίησή του με 5,5 δις €, που θα διοχετευθούν στην οικονομία την διετία 2014-2015.

Αθροιστικά, οι συνολικοί πόροι που θα διατεθούν στην οικονομία στην διετία 2014-2015, ανέρχονται σε 9,5 δις €, καθώς στα 5,5 δις € από το νέο ΕΣΠΑ, προστίθενται και άλλα 4 δις €, που είναι αδιάθετα του υφισταμένου προγράμματος και τα οποία πρέπει να απορροφηθούν μέχρι τέλους 2015.

Το θέμα όμως δεν είναι μόνον η υψηλή απορρόφηση των Κοινοτικών Πόρων, αλλά η επιλογή των κατάλληλων έργων που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη και θα αυξήσουν την απασχόληση.
Σε μερικές περιπτώσεις παρατηρούνται καθυστερήσεις στην υλοποίηση των ληφθέντων μέτρων όπως π.χ. στην περίπτωση των ηλεκτροβόρων βιομηχανιών με αποτέλεσμα το κλείσιμο και τον περιορισμό λειτουργίας των μονάδων με επιπτώσεις στην αύξηση των εισαγωγών και της ανεργίας.

Γενικότερα παρατηρείται μια ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος και ανάκαμψη στην μεταποίηση. Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος όσο και ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, που καταρτίζει το ΙΟΒΕ πιστοποιούν ότι παγιώνονται οι προσδοκίες σταθεροποιήσεως της οικονομίας.

Παρά την γκρίνια που επικρατεί παραδοσιακά στον τόπο μας κάποια σημαντική προσπάθεια γίνεται και κάποια απτά αποτελέσματα υπάρχουν, πολλά όμως ακόμα πρέπει να γίνουν. Ας ευχηθούμε ότι η διορθωτική πορεία στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο δεν θα απειληθεί από τον εφιάλτη μιας νέας εκτίναξης των τιμών του πετρελαίου, εξαιτίας του θρησκευτικού φανατισμού των Τζιχαντιστών του Ιράκ.

Αθήνα, 09 Ιουλίου 2014

Ο Συντάκτης

Γεώργιος Σ. Βλάχος
τ. Γενικός Γραμματέας
στο ΥΠΕΘΟ και ΥΕΝ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter