Τρι04162024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Το TheSeaNation «ταξιδεύει» με το Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Σκιαδενή της «Dodekanisos Seaways» του Γ. ΣΠΑΝΟΥ στη Σύμη

PHOTO 1Κείμενα: Αντώνης Λαζαρής, Φώτης Καρλής, Δημήτρης Προκοπίου

Φωτογραφίες: Αντώνης Λαζαρής, Δημήτρης Προκοπίου

Επιμέλεια Βίντεο: Φραντζέσκα Φλωράτου

 

Από μικρό παιδί έβλεπε τα πλοία της γραμμής να έρχονται και να φεύγουν από το μεγάλο φυσικό λιμάνι του Λακκιού στη Λέρο. Και με την φαντασία του οραματίζονταν πλοία και ταξίδια μακρινά σε άγνωστους, εξωτικούς τόπους.

Μικρός έφυγε από τη Λέρο για τη Ρόδο. Από εκεί πήγε στην Αμερική. Μετά απο χρόνια επέστρεψε στη Ρόδο και δημιούργησε μια πετυχημένη εταιρεία με SuperMarkets.

Όμως, ποτέ δεν ξέχασε ή καλύτερα, δεν εγκατέλειψε, το όραμα που είχε απο μικρός, να ασχοληθεί με τη θάλασσα και τα καράβια. Κάπως έτσι, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, αγοράζει ένα εξαιρετικό γιαπωνέζικο σκαρί, το «NEW TOSA».

Το ονομάζει «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ», το φέρνει στο Πέραμα για εκτεταμένη μετασκευή και ξεκινά τη θαλασσινή περιπέτεια του. Στην πορεία, το πλοίο θα αγοραστεί τελικά από τη ΔΑΝΕ και θα ονομαστεί «ΔΙΑΓΟΡΑΣ».

Ο Γιώργος Σπανός, όμως, παρά την πώληση του πλοίου είχε καταφέρει να βάλει τη σφραγίδα του στην Ελληνική ακτοπλοία δημιουργώντας μια εταιρία πρότυπο, την DODEKANISOS SEAWAYS, η οποία έμελλε στα επόμενα χρόνια να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της εσωτερικής ναυσιπλοίας των Δωδεκανήσων.

Το νερό έχει μπει, πια, για τα καλά στο αυλάκι. Η εταιρεία, επικεντρώθηκε στην ενδοδωδεκανησιακή ακτοπλοΐα παραγγέλνοντας στα ναυπηγεία Βatservice του Mandal Νορβηγίας το πρώτο Ε/Γ ταχύπλοο καταμαράν «DODEKANISOS EXPRESS» το οποίο δρομολογήθηκε τον Απρίλιο του 2000.

Από τον Ιούλιο του 2005 η εταιρεία επεκτείνει τα δρομολόγια της στα Δωδεκάνησα, δρομολογώντας το δεύτερο νεότευκτο Ε/Γ ταχύπλοο καταμαράν «DODEKANISOS PRIDE», από τα ίδια ναυπηγεία.

Σε αυτό το χρονικό σημείο ο Γιώργος Σπανός παίρνει ένα μεγάλο ρίσκο και προχωρά στη ναυπήγηση δύο πλοίων στη Νορβηγία, τα οποία είχαν σχεδιαστεί απο το μηδέν για να εξυπηρετήσουν τις συγκεκριμένες ανάγκες των γραμμών των Δωδεκανήσων. Η ορθή μελέτη είναι αυτή που έφερε την επιτυχία.

Το Νοέμβριο του 2011 η εταιρεία επεκτείνει τις δραστηριότητες της με το συμβατικό Ε/Γ –Ο/Γ πλοίο «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ». Έτσι τα δρομολόγια προς Σύμη και Τουρκία διπλασιάστηκαν, ενώ η σύνδεση της εταιρείας Ρόδου –Σύμη εξυπηρετείται σε ετήσια βάση.

Η ΕΤΑΙΡΙΑ: DODEKANISOS SEAWAYS

DSCN5053Ένα είναι το ερώτημα που δεσπόζει από τον πρώτο ερευνητή της ακτοπλοΐας μέχρι τον τελευταίο καραβολάτρη, αφορά στο εάν η ανάπτυξη φέρνει τα πλοία ή τα πλοία φέρνουν την ανάπτυξη.

Στη περίπτωση της DODEKANISOS SEAWAYS αποδεικνύεται ότι η σωστή λειτουργία μιας εταιρείας με τοπικό χαρακτήρα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην αύξηση της τουριστικής κίνησης ενός νησιού, όπως της Σύμης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός της αύξησης της τουριστικής κίνησης της Σύμης από τη Ρόδο το 2012 κατά 132%.

Η DODEKANISOS SEAWAYS είναι μια εταιρεία που προχωρά σταθερά βήμα-βήμα.

Ξεκίνησε το 1999 από τα αδέλφια Γιώργο και Γιάννη Σπανό. Αν και η πρώτη κίνηση τους ήταν η αγορά ενός Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου για την καθημερινή σύνδεση της Ρόδου και των νησιών Κω, Καλύμνου, Λέρου, Πάτμου με το μεγάλο λιμάνι του Πειραιά.

Η εταιρεία στελεχώνεται με έμπειρα στελέχη που γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει πλοίο και διαχείριση πλοίου.

Δουλεύει σωστά και οργανωμένα. Στα γραφεία υπάρχουν σωστοί άνθρωποι. Και στα πλοία, τα πληρώματα είναι επαγγελματίες ναυτικοί με φιλότιμο και μεράκι.

Με τα δύο πλοία η εταιρεία υλοποιεί το όραμα των πλοιοκτητών της, να δημιουργήσει δηλαδή ένα «θαλάσσιο Μετρό» για τα Δωδεκάνησα. Η τακτική της DODEKANISOS SEAWAYS είναι πετυχημένη.

Έχει λύσει ένα μεγάλο πρόβλημα στα Δωδεκάνησα. Η οικονομική εκμετάλλευση των δύο ταχυπλόων καταμαράν και του «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» είναι συμφέρουσα.

«Με τα πλοία της εταιρείας ταξιδεύουν πολλοί μεμονωμένοι τουρίστες που έρχονται και ξανάρχονται κάθε χρόνο. Στους Λειψούς, για παράδειγμα, έχουμε τακτικούς πελάτες πολλούς Γάλλους και Ιταλούς. Αλλά, οι μόνιμοι κάτοικοι είναι οι κύριοι αιμοδότες της γραμμής καθώς χρησιμοποιούν πολύ συχνά τα καταμαράν για τις μετακκινήσεις τους μεταξύ των νησιών».

Ο χαρακτηρισμός των πλοίων της εταιρείας ως «το Θαλάσσιο Μετρό» είναι απόλυτα δικαιολογημένος. Οι τιμές είναι σταθερές και υπάρχουν πολλές προσφορές (bonus). Οι επιβάτες πιστώνονται τα μίλια και έχουν 10% έκπτωση σε όλα τα ταξίδια με τα πλοία της εταιρείας.

Ο κ. Σπανός συντηρεί πολύ καλά τα πλοία με αποτέλεσμα να διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση. Το πλοίο είναι τυχερό, καθώς και ο προηγούμενος πλοιοκτήτης του, ο κ. Αλιφραγκής το κρατούσε πολύ καλά.

MAP

 

Το ακτοπλοϊκό δίκτυο της εταιρείας εκτείνεται από το Αγαθονήσι των 182 μόνιμων κατοίκων μέχρι το ακριτικό Καστελόριζο και την Τουρκική Μαρμαρίδα.

Έτσι προσφέρει στους επιβάτες της καθημερινές συνδέσεις της Ρόδου με το Βόρειο σύμπλεγμα της Δωδεκανήσου καθώς επίσης και μονοήμερες εκδρομές προς τη Μαρμαρίδα και τη Σύμη και το μοναστήρι του Πανορμίτη.

Πραγματοποιούνται εκδρομές από και προς τη Ρόδο για Σύμη,  Πανορμίτη,  Κω,  Κάλυμνο,  Λέρο, Λειψούς, Αγαθονήσι, Πάτμο, Χάλκη,  Τήλο,  Νίσυρο, Καστελόριζο,  Μαρμαρίς και Ντάτσα στα τουρκικά παράλια.

 

 

 

ΤΟ ΠΛΟΙΟ: Ε/Γ-Ο/Γ «Παναγία Σκιαδενή»

DSCN5076Τον Οκτώβριο του 2011, το «ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ», γιαπωνέζικο σκαρί, πρώην «STAR A», «ORIENT STAR» και «FERRY TACHIBANA», αποχαιρέτησε την Ραφήνα και το Μαρμάρι και έβαλε ρότα για τα Δωδεκάνησα. Το πλοίο πέρασε τότε στην πλοιοκτησία της DODEKANISOS SEAWAYS.

Δώδεκα χρόνια μετά την αγορά του πρώτου «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ», και σημερινού «ΔΙΑΓΟΡΑ», ένα πλοίο με το ίδιο όνομα δρομολογείται στα Δωδεκάνησα για την ίδια εταιρεία.

Το πλοίο φέρει το όνομα της θαυματουργής Παναγιάς της Ρόδου. Τον Νοέμβριο του 2011 το πλοίο έδωσε πανηγυρικό παρών στην εορτή του Πανορμίτη στη Σύμη και την εποχή εκείνη πραγματοποίησε τα πρώτα του δρομολόγια στη γραμμή.

Μια καινούρια όμορφη εποχή ξεκίνησε από τότε για το πλοίο. Από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου βρέθηκε να ταξιδεύει από το νησί του Ήλιου στο νησί του ονείρου.

Το πλοίο φέρνει πιο κοντά τη Ρόδο και τη Σύμη. Αλλά και τη Ρόδο και το Μαρμαρίς της απέναντι ακτής.

Προσφέρει απολαυστικά ταξίδια σε τυχερούς επιβάτες και τουρίστες.

Φέτος, το «Παναγία Σκιαδενή» θα συνεχίσει τα δρομολόγιά του όλο το χρόνο. Το 2012, το πλοίο δούλεψε μόνο ως τουριστικό καθώς τα δρομολόγια έπρεπε να είχαν υποβληθεί έγκαιρα από την προηγούμενη χρονιά.

Η αγορά του όμως πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 2011 και δεν υπήρχε χρόνος για την έγκαιρη υποβολή των δρομολογίων.

Με κινήσεις και ενέργειες της εταιρείας, το «Παναγία Σκιαδενή» δρομολογήθηκε κανονικά στη γραμμή. Μεταφέρει επιβάτες, οχήματα, φορτία, εμπορεύματα στη γραμμή της Σύμης, αλλά και τουρίστες. Μεικτά δρομολόγια που εξυπηρετούν καλύτερα.

Σε επιβάτες και οχήματα κάνουμε ειδικές εκπτώσεις συγκεκριμένες μέρες της εβδομάδας. Το θερινό πρωτόκολλο του πλοίου είναι 700 άτομα, ενώ το χειμερινό 590 άτομα.

Η ταχύτητά του είναι πολύ καλή. Το πλοίο ταξιδεύει με υπηρεσιακή ταχύτητα 16,5-17 μίλια την ώρα και μπορεί να φθάσει τα 17,5-18 μίλια. Με την υπηρεσιακή του ταχύτητα η κατανάλωσή του είναι 720 λίτρα την ώρα.

Το πλοίο φέρει δύο κύριες μηχανές DAIHATSU, 3000 Ίππων η κάθε μία, και δύο ηλεκτρομηχανές DAIHATSU, 380 KW η κάθε μία.

Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 120 Ι.Χ, ή 90 Ι.Χ. και 15 δεκάμετρα φορτηγά. Το γκαράζ είναι με τέτοιο τρόπο διαμορφωμένο ώστε η φόρτωση να πραγματοποιείται εύκολα και γρήγορα.

Οι εσωτερικοί χώροι του πλοίου προσφέρουν άνεση και πολυτέλεια στον επιβάτη. Στο κατάστρωμα του πλοίου οι επιβάτες απολαμβάνουν τον ήλιο και νιώθουν τη μαγεία της θάλασσας. Το πλοίο προσφέρει μια μικρή κρουαζιέρα στους επιβάτες. Φέτος, το καράβι θα συνεχίσει όλο το χρόνο.

Το πλοίο σε αριθμούς

Skiadeni1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καπετάν-Νικήτας Ριζόπουλος

Καπετάνιος του «Παναγία Σκιαδενή» είναι ο Συμιακός καπετάν-Νικήτας Ριζόπουλος. Ανέλαβε το πλοίο στις 10 Οκτωβρίου 2012. Διαδέχθηκε στην πλοιαρχία του πλοίου τον καπετάν-Γιώργο Αντώνογλου, ο οποίος είχε παραλάβει το πλοίο για την DODEKANISOS SEAWAYS.

Ο καπετάν-Νικήτας Ριζόπουλος βρίσκεται κοντά τέσσερα χρόνια στην εταιρεία του κ. Σπανού. Πριν αναλάβει το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» ήταν στο «Dodekanisos Pride».

Γέννημα-θρέμμα Συμιακός, ξεκίνησε τα ταξίδια του το 1976 με την Orion του Γουλανδρή και συνέχισε με τα πλοία του Γουρδομιχάλη.

Ταξίδεψε για χρόνια με τα φορτηγά και εκεί θα παρέμενε αν το 1991 δεν ερχόταν για λίγο στο «Νικόλαος Χ», ένα καταμαράν που ταξιδεύει και αυτό στη γραμμή Ρόδος-Πανορμίτης-Σύμη. Ήρθε για λίγο και έμεινε συνολικά 13 χρόνια.

Μετά το «Νικόλαος Χ» ταξίδεψε με το «Σύμη ΙΙ» της ΑΝΕΣ (Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Σύμης), το «Σύμη» του Πάρη του Κακά (το πρώην «Ευτυχία») και τον «Πρωτέα» της ΑΝΕΣ.

Έχει γυρίσει σχεδόν όλα τα πλοία της γραμμής. Στην καριέρα του βίωσε δυο φορές ένα κοντράστ συνασθημάτων. Την πρώτη φορά όταν πήγε το «Σύμη Ι» στον Πειραιά για να πουληθεί σε ένα Κρητικό. Το «Σύμη Ι» ήταν το αγαπημένο πλοίο των Συμιακών.

Και τη δεύτερη φορά ήταν αυτός που παρέλαβε τον «Πρωτέα» στη Ζάκυνθο για την ΑΝΕΣ. Το πλοίο ήταν το αγαπημένο πλοίο των Ζακυνθινών και στη παραλαβή του ο κόσμος στη Ζάκυνθο είχε κατέβει να το αποχαιρετήσει συγκινημένος. Μας είπε χαρακτηριστικά: «Στην παραλαβή του όλοι έκλαιγαν». Στον Πρωτέα έμεινε από το 2005 μέχρι το 2010, κοντά 4,5 πλοία.

Μετά τον «Πρωτέα» ήρθε στην εταιρεία του κ. Σπανού, την οποία θεωρεί μια εξαιρετική εταιρεία και τον ίδιο τυχερό που βρίσκεται εδώ.

Για τη γραμμή και το πλοίο μας είπε: «Οι γραμμές εδώ είναι εποχιακές, είναι σεζόν όπως τις αποκαλούμε. Ξεκινάμε τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο και συνεχίζουμε μέχρι την γιορτή του «Ταξιάρχη».

«Το πλήρωμα του πλοίου», συνεχίζει ο καπετάν Νικήτας, «είναι 17 άτομα και έχουμε και δύο δόκιμους. Στη γέφυρα είναι ο πλοίαρχος και ο υποπλοίαρχος. Στη μηχανή ο Α’ Μηχανικός, ο Β’ και ο Γ’ Μηχανικός, δύο Α’ Μηχανοδηγοί και ένας καθαριστής. Στην κουβέρτα ο λοστρόμος, τέσσερις ναύτες, ένας ναυτόπαις, ένας καμαρώτος, δύο επίκουροι. Αν το πλοίο πάρει περισσότερα μίλια, θα αυξηθεί η σύνθεσή του.

Φέτος το καλοκαίρι, κάθε Δευτέρα και Τρίτη διανυκτερεύουμε στη Σύμη. Την Τρίτη και την Πέμπτη αναχωρούμε στις 07:00 το πρωΐ από τη Σύμη για τη Ρόδο.

Κάθε Πέμπτη ταξιδεύουμε για το Μαρμαρίς και τις υπόλοιπες μέρες ταξιδεύουμε από τη Ρόδο για Πανορμίτη-Σύμη-Ρόδο αναχωρώντας το πρωί στις 09:30 ή στις 10:00 από τη Ρόδο. Και οι δύο γραμμές έχουν κόσμο και το πλοίο δουλεύει καλά.

Η πλεύσιμη διαδρομή είναι από τη Ρόδο για τον Πανορμίτη είναι περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά. Για το Μαρμαρίς, το ταξίδι από τη Ρόδο διαρκεί μιάμιση ώρα. Το πλοίο ταξιδεύει πολύ καλά στη θάλασσα. Δεν κουνάει εύκολα.

Το μπουγάζι Ρόδου-Σύμης πιάνει συχνά καιρούς και σηκώνει κυματισμό. Κυρίως, τα προβλήματα δημιουργούνται όταν πνέουν χονδροί άνεμοι δυτικοί και νοτιοδυτικοί. Όταν ανεβαίνεις και έχει καιρό, το «ψηλώνουμε» το βαπόρι. Δεν υπάρχει επιδότηση για τη γραμμή Ρόδου-Σύμης. Επιδότηση υπάρχει για το Καστελόριζο και για τη γραμμή για Χάλκη-Τήλο-Νίσυρο-Κω που εξυπηρετούν τα δύο καταμαράν», καταλήγει.

ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ: ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΣΥΜΗ

Ακολουθώντας την ρότα του «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» το TheSeaNation ταξίδεψε από την Ρόδο προς τον Πανορμίτη και την Σύμη, εκεί που στην πραγματικότητα αρχίζει η Ελλάδα και όχι εκεί που τελειώνει, όπως πιστεύουν πολλοί.

Όταν φθάσεις με το πλοίο στη Σύμη η πρώτη εικόνα είναι ένα θεατρικό σκηνικό από νεοκλασικά-νησιώτικα σπιτάκια. Η επίσκεψη στη Σύμη είναι σαν να γυρίζεις στο παρελθόν.

Όταν πλησιάσεις όμως διαπιστώνεις ότι το γραφικό μικρό λιμάνι είναι ένας πολύ όμορφος τόπος, όπως και όλο το νησί, για να κάνεις τις διακοπές σου.

Οι παραλίες της που είναι διαθέσιμες για κολύμβηση έχουν μήκος 5,64 χιλιόμετρα. Οι συνολικές κλίνες που διαθέτουν τα καταλύματα στο νησί είναι 1066 (2011) ενώ η μαρίνα που λειτουργεί είναι πάντα το καλοκαίρι γεμάτη σκάφη.

Ο αρχικός Αιγαιοπελαγίτικος οικισμός της Σύμης βρίσκεται σε απόσταση από τη θάλασσα, σε ένα πλάτωμα πίσω από το Κάστρο. Τα χωριά ήταν εκεί εξαιτίας του φόβου των πειρατών που κυριαρχούσαν στο Αιγαίο κατά την τουρκοκρατία και το μεσαίωνα.

Για την αποφυγή και αντιμετώπιση των επιθέσεων ο οικισμός διασχίζεται από δαιδαλώδη, στενά, πλακόστρωτα δρομάκια και καλντερίμια. Εκεί βρίσκονται και τα πρώτα αρχοντικά, των οποίων η μορφολογία και τυπολογία ουδεμία έχει σχέση με τα μεταγενέστερα νεοκλασικά του δευτέρου μισού του 19ου αιώνα.

Ο οικισμός του λιμανιού της Σύμης ή Γιαλός έχει επίσης, διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση, όπως όταν χτίσθηκε από τους Συμιακούς πριν πάνω από 100 χρόνια, όταν τα κτίρια και οι οικισμοί είχαν άλλη αισθητική.

Προχωρώντας στα σοκάκια στο Γιαλό νομίζεις ότι είσαι σε μοναδικό σκηνικό θεάτρου. Την ίδια αίσθηση έχεις όταν παρατηρείς τη μια όχθη από την άλλη.

Τα παραδοσιακά διώροφα κτίρια με μεγάλες αυλές πλακοστρωμένες από συμαϊκό σχιστόλιθο ή διακοσμημένες με σχέδια βοτσαλωτού (χαλικερά κατά τη συμαϊκή διάλεκτο) χαρακτηρίζουν τα κτίρια, ως απομεινάρι της βυζαντινής εποχής. Αιγαιοπελαγίτικης αρχιτεκτονικής.

Τα σπίτια που έχουν Αιγαιοπελαγίτικο αρχιτεκτονικό ρυθμό έχουν σχήμα κύβου και είναι λευκά, μικρά ή μεγάλα, εξαιτίας του ότι ο χώρος γύρω από το κάστρο ήταν περιορισμένος, αλλά και λόγω του επικλινούς εδάφους που περιόριζε την οριζόντια οικοδόμηση. Τα κτίσματα αυτά έχουν μικρά ανοίγματα και σκεπάζονται με δώματα.

Με την πάροδο του χρόνου ανακαινίσθηκαν και εκμοντερνίστηκαν, υιοθετώντας νεοκλασικά στοιχεία, όπως στέγη δίρριχτη που σχηματίζει στην πρόσοψη αετώματα και παραστάδες. Σήμερα οι οικισμοί είναι αναπαλαιωμένοι.

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΠΑΝΟΥ – ΠΡΟΕΔΡΟΥ DODEKANISOS SEAWAYS

PHOTO 2«Ένα όραμα που αρμενίζει εδώ και 15 χρόνια εκεί που αρχίζει η Ελλάδα»

Η «DODEKANISOS SEAWAYS», υπήρξε για πολλά έτη ένα όραμα που εν τέλει έλαβε σάρκα και οστά πριν απο περίπου 15 χρόνια.

Το γεγονός πως η εταιρία όχι μόνο άντεξε αυτά τα 15 χρόνια, αλλά κατάφερε και να επεκταθεί εκσυγχρονίζοντας μάλιστα και τον στόλο της, προϋποθέτει ως βασική αρχή μια νοικοκυρεμένη εταιρία που διοικείται από νοικοκυραίους, όπως συνηθίζουμε να αποκαλούμε στην ακτοπλοία εκείνους που με μεράκι και προσεκτικά βήματα βαδίζουν το ναρκοπέδιο που λέγεται Ελληνική Ακτοπλοία.

Μάλιστα, δεν θα μας ξαφνιάσει καθόλου αν συν το χρόνο μάθουμε πως η εταιρία προχωρά και σε νέες επενδύσεις.

Ο Πρόεδρος της, αλλά στην πραγματικότητα ο ιδρυτής της, κ. Γιώργος Σπανός, σε συνέντευξη του στο TheSeaNation, αναφέρεται αναλυτικά στο όραμα του, αλλά και στο πως βιώνει η περιφέρεια την ακτοπλοία και τα εγγενή προβλήματα της.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Σπανού έχει ως εξής:

1. Για ποιους λόγους αποφασίσατε να επεκτείνετε τις δραστηριότητές σας στο χώρο της Ακτοπλοΐας;

Κατ’ αρχήν η διαπίστωση ότι τα νησιά μας δεν μπορούν να έχουν την τουριστική οικονομική ανάπτυξη που χρειάζονται για να επιβιώσουν χωρίς ικανοποιητική ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά και μεταξύ τους.

Έπειτα ήταν ένα όραμα από τα παιδικά μου χρόνια καθώς έβλεπα τα πλοία να περνούν αραιά και πού από το νησί που γεννήθηκα, την Λέρο.

2. Πόση προσπάθεια, πόσοι αγώνες, πόση αντοχή χρειαστήκατε για να κάνετε πραγματικότητα το "Θαλάσσιο Μετρό" της Δωδεκανήσου;

Η ακτοπλοΐα είναι εξαιρετικά δύσκολος επιχειρηματικός τομέας και χρειάστηκε να δώσουμε σκληρούς αγώνες για να επιβιώσουμε ως εταιρεία, λόγω κυρίως του πολιτικού προστατευτισμού που είχαν οι ανταγωνιστικές ναυτιλιακές εταιρείες λαϊκής βάσεως, με μεγαλομέτοχους δήμους των νησιών μας.

Και φυσικά από τη μη εφαρμογή των νόμων, με συνέπεια η εταιρεία μας να αντιμετωπίζει μέχρι και σήμερα έναν ιδιότυπο, σκληρό αθέμιτο ανταγωνισμό.

3. - Τι σας έχει μείνει ως ανάμνηση από την ΔΑΝΕ, την πάλαι ποτέ Δωδεκανησιακή Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία;  

Αυτό που έμεινε, τελικώς, όχι μόνο σε μένα αλλά σε όλους τους Δωδεκανήσιους, από τη ΔΑΝΕ είναι το τραγικό τέλος της, μολονότι είχε όλες τις προϋποθέσεις και δυνατότητες να είναι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας.

Δυστυχώς, η κακοδιοίκηση και κακοδιαχείριση, σε συνάρτηση με τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που είχαν αναπτυχθεί μέσα και έξω από τη ΔΑΝΕ την οδήγησαν στο θλιβερό “ναυάγιο” της.

4. Τι σημαίνει για σας ακτοπλοΐα; Μια ακόμα επιχείρηση ή προσφορά στα Δωδεκάνησα; Να θυμίσουμε την ανοδική εμπορική κίνηση της Σύμης.

Για μένα ακτοπλοΐα σημαίνει σωστός προγραμματισμός καλές επιλογές πλοίων που να εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ανάγκες των νησιωτών και, πάνω απ’ όλα, νοικοκυρεμένη διαχείριση.

Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι η εταιρεία μας επένδυσε αρχικά σε υπερσύγχρονα ταχύπλοα καταμαράν ειδικά σχεδιασμένα ώστε να μεταφέρουν, γρήγορα και με ασφάλεια, εκτός από επιβάτες, προϊόντα του πρωτογενή τομέα σε ειδικούς ψυκτικούς θαλάμους όπως είναι τα ψάρια, στηρίζοντας το εισόδημα εκατοντάδων επαγγελματιών, κυρίως των νησιών του βορείου συγκροτήματος, όπως είναι η Λέρος, οι Λειψοί και η Κάλυμνος.

Με την έννοια αυτή ακτοπλοΐα σημαίνει κοινωνική προσφορά και ανάπτυξη για τις μικρές κοινωνίες των νησιών μας, γιατί μόνον έτσι θα συγκρατηθεί και θα αυξηθεί ο πληθυσμός τους.

Σε ό,τι αφορά τη Σύμη, που για μας είναι ένας αγαπημένος και σημαντικός προορισμός, αισθάνομαι ιδιαίτερη ικανοποίηση αφενός επειδή με τα δύο ταχύπλοα καταμαράν και με την δρομολόγηση του επιβατηγού – οχηματαγωγού “Παναγιά Σκιαδενή” πετύχαμε να αυξήσουμε αισθητά την επιβατική και εμπορευματική κίνηση και αφετέρου γιατί αναβαθμίσαμε σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, υπερκαλύπτοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το όποιο κενό άφησε η ΑΝΕΣ.

5. Πόσα πλοία έχει σήμερα η εταιρεία σας και σε ποιες γραμμές δραστηριοποιούνται;

Η Dodekanisos Seaways διαθέτει δύο ταχύπλοα καταμαράν μικρής ηλικίας και ένα επιβατηγό –οχηματαγωγό μήκους 89 μέτρων καλύπτοντας ολόκληρο σχεδόν τον νησιωτικό χώρο της Δωδεκανήσου. Ειδικότερα το “Dodekanisos Pride” καλύπτει τη γραμμή Ρόδος –Σύμη-Κώς-Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί-Πάτμος και Αγαθονήσι. Το δεύτερο “Dodekanisos Express” καλύπτει τη γραμμή Ρόδος-Χάλκη-Τήλος-Νίσυρος-Κως καθώς και τις γραμμές Ρόδος-Σύμη και Ρόδος-Τουρκία (Μαρμαρίδα).

Τέλος το Ε/Γ “Παναγία Σκιαδενή” δραστηριοποιείται αποκλειστικά στη γραμμή Ρόδος-Σύμη και στη γραμμή Ρόδος-Μαρμαρίδα (Τουρκία) μία φορά την εβδομάδα.

6. Η εταιρεία σας έχει καθιερωθεί στα Δωδεκάνησα. Ποια στοιχεία βοήθησαν σε αυτό;

Δεκατρία χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας πιστεύω πια ότι έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των νησιωτών της Δωδεκανήσου, χάρις στη συχνότητα των προσεγγίσεων σε κάθε νησί, τη σταθερότητα και συνέπεια των δρομολογίων, στην ταχύτητα και ασφάλεια των πλοίων της και χάρις, φυσικά, στις προσπάθειες των πληρωμάτων τους που προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους επιβάτες, και πάντοτε με προθυμία και ευγένεια.

7. Πόσο επηρεάζει την δική σας εταιρεία η κρίση που μαστίζει την Ελλάδας;

Ασφαλώς η οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα μας έχει επηρεάσει αρνητικά όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και ιδιαίτερα την ακτοπλοΐα λόγω μείωσης της επιβατικής κίνησης. Είναι επομένως λογικό να επηρεάζει και τη δική μας εταιρεία, έστω σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με άλλες.

8. Ποιες δυνατότητες συνεργασίες υπάρχουν με άλλες εταιρείες; Με την ΑΝΕΣ υπάρχει συνεργασία;

Δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχουν δυνατότητες συνεργασίας με τις υπόλοιπες ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα Δωδεκάνησα. Εμείς πάντως το επιδιώξαμε πριν από χρόνια, τόσο με την ΑΝΕΣ όσο και την ΑΝΕ Καλύμνου, αλλά δεν υπήρξε πρόσφορο έδαφος από μια αρνητική ηγεμονική αντίληψη των διοικήσεών τους.

9. Το "Παναγία Σκιαδενή" άργησε κοντά 12 χρόνια. Μπορείτε να φανταστείτε ποια θα μπορούσε να ήταν η εξέλιξη αν είχατε δρομολογήσεις εσείς τότε το πλοίο και όχι η ΔΑΝΕ;

Το “Παναγία Σκιαδενή”, το σημερινό “Διαγόρας”, ήταν πλοίο που εμείς αγοράσαμε αλλά οι συνθήκες που επικρατούσαν τότε μας υποχρέωσαν να το πουλήσουμε στη ΔΑΝΕ.

Πάντως, για την ιστορία, να σας πω ότι όταν η ΔΑΝΕ είχε φτάσει στα όρια της εκκαθάρισης και διάλυσής της ζητήσαμε επίσημα τη ναύλωση του αλλά τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα αντέδρασαν έντονα. Χάθηκε έτσι η μοναδική τότε ευκαιρία να παραμείνει στη ζωή η ΔΑΝΕ.

10. Πόσο ικανοποιημένοι είστε από την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Δωδεκαννήσων με τον Πειραιά;

Πιστεύω ότι η σύνδεση των Δωδεκανήσων με τον Πειραιά είναι ικανοποιητική αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες.

11. Πριν μια δεκαετία περίπου προχωρήσατε στη ναυπηγήση δυο πλοίων στη Νορβηγία, σχεδιασμένα με βάση τις πραγματικές μεταφορικές ανάγκες της περιοχής στην οποία κλήθηκαν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Τελικά, η άποψη πως η Ακτοπλοΐα μας δεν σηκώνει επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία, είναι σωστή ή λάθος;

Από την αρχή πίστεψα ότι η περιοχή μας, ένα δύσκολο πολυνησιακό σύμπλεγμα, είχε ανάγκη από γρήγορα και σύγχρονα πλοία, για να περάσει σ’ ένα άλλο επίπεδο ανάπτυξης. Ιδιαίτερα για τα μικρά και απομονωμένα νησιά.

Εμείς το τολμήσαμε με τα ταχύπλοα καταμαράν και η επιλογή μας αυτή δικαιώθηκε αφού φέραμε τα νησιά πολύ κοντά το ένα στο άλλο. Σκεφτείτε ότι καθημερινά το “Dodekanisos Pride” προσεγγίζει σε 12-13 λιμάνια, πράγμα που δεν θα δείτε σε κανένα μέρος του κόσμου.

Συνεπώς, τα ταχύπλοα σκάφη είναι αυτά που πρωτίστως συμβάλλουν στην ανάπτυξη του νησιωτικού χώρου.

12. Δρομολόγηση ταχυπλόων όταν το πετρέλαιο είναι στα ύψη. Είναι βιώσιμο;

Είναι γεγονός ότι η μεγάλη άνοδος της τιμής του πετρελαίου στα τελευταία χρόνια έχει επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία ειδικότερα των ταχύπλοων σκαφών που έχουν μεγαλύτερες καταναλώσεις καυσίμων σε σχέση με τα συμβατικά πλοία. Η βιωσιμότητά τους, ωστόσο, δεν εξαρτάται μόνο από την τιμή του πετρελαίου αλλά και από άλλους παράγοντες.

13. Ποιες προοπτικές ανάπτυξης ανοίγονται στο μέλλον;

Σήμερα η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή και αν η πολιτεία δεν δει με κατανόηση και διάθεση επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, μικρές και μεγάλες, το μέλλον τους διαγράφεται δυσοίωνο. Ιδιαίτερα αν η οικονομική κρίση συνεχιστεί συρρικνώνοντας ακόμα περισσότερο την επιβατική κίνηση.

14. Πόσο πρόσφορο είναι το περιβάλλον για δρομολόγηση πλοίων στη μεγάλη ακτοπλοΐα; Πόσο ελεύθερη είναι η αγορά της ακτοπλοΐας;

Κάθε άλλο παρά πρόσφορο είναι το κλίμα για νέες επενδύσεις στην ακτοπλοΐα. Στην προηγούμενη δεκαετία όλες σχεδόν οι μεγάλες εταιρείες επένδυσαν σε νεότευκτα σύγχρονα και πολυτελή πλοία που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες και σήμερα οι συσσωρευμένες ζημιές της τελευταίας πενταετίας που αγγίζουν συνολικά το 1 δισ. ευρώ τις υποχρεώνουν είτε να περικόψουν δρομολόγια ή να μειώσουν τις ταχύτητές τους είτε, τέλος, να τα πουλήσουν κάτω και από την πίεση των τραπεζών που χρηματοδότησαν την ναυπήγησή τους.

Όσο για την αγορά της ακτοπλοΐας ο τελευταίος νόμος που τροποποίησε τον γνωστό “Νόμο Παπουτσή” δίνει κάποιες ανάσες στις εταιρείες αλλά δεν αντιμετωπίζει ριζικά τις παθογένειες της ελληνικής ακτοπλοΐας.

15. Ελλάδα -Τουρκία. Ευκαιρίες ή απειλές;

Το θέμα της θαλάσσιας σύνδεσης μεταξύ των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και της Τουρκίας είναι, δυστυχώς, μια πονεμένη ιστορία με εθνικές διαστάσεις αλλά δεν φαίνεται να ενδιαφέρει και πολύ τους αρμόδιους κρατικούς παράγοντες.

Η ελληνοτουρκική συμφωνία του 2001 αλλά και η υφιστάμενη νομοθεσία ενώ δίνουν πρωτεύοντα ρόλο στα ελληνικά πλοία σε ό, τι αφορά τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από τα ελληνικά νησιά στ’ απέναντι λιμάνια (και επιστροφή) εντούτοις δεν εφαρμόζεται με συνέπεια τα τούρκικα πλοία να μονοπωλούν σήμερα τις γραμμές στη Μυτιλήνη, Χίου, Σάμου, Κω και Ρόδο.

Πρόκειται για “τούρκικη πειρατεία” όπως πολύ εύστοχα έγραψαν αθηναϊκές εφημερίδες, που “κλέβει” τους τουρίστες των νησιών και τους πάει απέναντι αλλά κανείς δεν συγκινείται, μολονότι η χώρα μας χάνει τεράστια έσοδα και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες οδηγούνται σε πλήρη αφανισμό. Όπως πάει στο Αιγαίο θα κυματίζει μόνο η τούρκικη σημαία και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτή η ενδοτική, υποχωρητική συμπεριφορά των ελληνικών αρχών.

Εμείς καταγγείλαμε αυτές τις πρακτικές των τούρκικων εταιρειών, προσφύγαμε στην ελληνική δικαιοσύνη για την αυτονόητη εφαρμογή των νόμων και αντί να έχουμε τη στήριξη των ελληνικών άρχων δεχόμαστε και από πάνω τις απειλές και τους εκβιασμούς του Τούρκου προξένου για τα πλοία μας που προσεγγίζουν στο λιμάνι της Μαρμαρίδας.

16. Αποτελούν βιώσιμη επιχειρηματική κίνηση οι μονοήμερες κρουαζιέρες;

Άλλος ένας χώρος όπου η “πειρατεία” οργιάζει. Χιλιάδες τουρίστες ταξιδεύουν κάθε χρόνο από νησί σε νησί με τα τουριστικά ημερόπλοια χωρίς να εκδίδονται εισιτήρια, χωρίς να καταβάλλονται οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, τα λιμενικά τέλη και ο ΦΠΑ, αλλά το ελληνικό κράτος δεν κάνει τίποτε για να μπει ένα τέλος σ’ αυτό το παράνομο καθεστώς που πλήττει σοβαρά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αφού τα τουριστικά πλοία μεταφέρουν και μεμονωμένους επιβάτες, κάτι που απαγορεύεται.

Όταν το “μαύρο χρήμα” και η πειρατεία στα τουριστικά λιμάνια κυριαρχούν η βιωσιμότητα θεωρείται σίγουρη. Το εύκολο είναι να είσαι κι εσύ “πειρατής” της θάλασσας, το δύσκολο είναι να είσαι νόμιμος σ’ όλες αυτές τις δραστηριότητες. Κι εμείς, ως εταιρεία, υποφέρουμε πραγματικά από τους κάθε λογής πειρατές, κάθε εθνικότητας.

Αλμπουμ Φωτογραφιών

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter