Δευ10212019

Last updateΔευ, 21 Οκτ 2019 8pm

Σε ανοδική πορεία ο δείκτης HARPEX

0MaerskLine

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Εντυπωσιακή άνοδο κατέγραψε αυτή την εβδομάδα ο γενικός δείκτης, HARPEX, παρουσίασε εντυπωσιακή άνοδο κερδίζοντας άλλες 29 μονάδες και φτάνοντας στις 667 μονάδες. Στην αύξηση αυτή, για άλλη μια φορά, πρωταγωνίστησαν τα μεγαλύτερα μεγέθη (PMXs-PPMXs), με τα μεγαλύτερα PPMXs να κερδίζουν ακόμα και $ 3.5Κ /ημέρα. Ωστόσο, μετά από πολύ καιρό αύξηση παρουσίασαν και τα πλοία χωρητικότητας 1.700 TEUs, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη παρέμειναν σταθερά στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών.
Από τα στοιχεία του 1ου εξαμήνου, σχετικά με τον παγκόσμιο στόλο εμπορευματοκιβωτίων, παρατηρούμε ότι ενώ παραδόθηκαν λιγότερα πλοία από αυτά που οδηγήθηκαν σε κάποιο διαλυτήριο (68 έναντι 74), η χωρητικότητα αυξήθηκε. Αυτό σημαίνει ότι παραδίδονται πλοία μεγαλύτερου μεγέθους και φεύγουν από την αγορά τα μικρότερα μεγέθη. Για την ακρίβεια, η χωρητικότητα που προστέθηκε στην αγορά τους τελευταίους 6 μήνες ήταν σχεδόν τετραπλάσια από αυτή που αφαιρέθηκε. Το ερώτημα που παραμένει είναι αν η αύξηση του μεγέθους των πλοίων, στα πλαίσια των οικονομιών κλίμακας, θα καλύπτεται πάντα από την ζήτηση.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η ζήτηση κινείται σε ιδιαιτέρως υψηλά επίπεδα και η έλλειψη προσφοράς μεγαλύτερων σκαφών κάνει τους OPERATORS να ανταγωνίζονται για την κάλυψη των αναγκών τους. Τα μικρότερα πλοία της κατηγορίας εμφάνισαν μικρότερη δραστηριότητα, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία. Έτσι, οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη έφτασαν στα 30Κ /ημέρα και για τα μικρότερα, κέρδισαν ακόμα $ 0,75Κ, και έφτασαν στα $ 22,5Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes, επίσης, συνεχίστηκε η έντονη κινητικότητα. Στην Ασία οι ναύλοι ξεπέρασαν τα $ 13,5Κ/ημέρα και στον Ατλαντικό διατηρήθηκαν πάνω από τα $ 12 Κ/ημέρα. Έτσι οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά $ 0,5Κ ημερησίως, και έφτασαν στα $ 12,5-13 Κ/ημέρα, κατά μ.ο.
Σχετικά με τα «3,5άρια», υπάρχει έλλειψη από πλοία αυτού του μεγέθους, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί η δραστηριότητα στην Ασία. Από την άλλη πλευρά, η αγορά του Ατλαντικού εμφανίζει περιορισμένη ζήτηση, οπότε και εκεί επικρατεί ηρεμία. Έτσι οι ναύλοι διατηρήθηκαν πάνω από τα $ 9Κ /ημέρα. Τα ελαφρώς μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 TEUs, εμφάνισαν κινητικότητα και μεγάλο μέρος της χωρητικότητας έχει απορροφηθεί, ενώ ακόμα γίνονται διαπραγματεύσεις για κάποια πλοία στην Ασία. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $ 9-9,5Κ/ημέρα.
Όσον αφορά τα «2,5άρια», παρατηρήθηκε αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας τόσο στον Ατλαντικό, όσο και στην Ασία, αφού η ζήτηση έχει μειωθεί αρκετά. Οι οποίοι διατηρήθηκαν στα $ 8,5-9Κ/ημέρα.
Η δραστηριότητα των πλοίων των 1700 TEUs εμφάνισε αύξηση, μετά από καιρό και επιτέλους ανέβηκε, έστω και οριακά, το επίπεδο των ναύλων. Στην Ασία η εικόνα της αγοράς βελτιώθηκε, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, ενώ στον Ατλαντικό δεν υπήρξε κάποια σημαντική κίνηση. Οι ναύλοι ανέβηκαν στα $8,1-8,2Κ /ημέρα.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, στα μεγάλα μεγέθη δεν κατεγράφη κάτι σημαντικό, εκτός από κάποιες νέες ευκαιρίες απασχόλησης που εμφανίστηκαν στην Ασία, λόγω καιρικών συνθηκών. Τα μικρότερα σκάφη έχουν μείνει εντελώς στάσιμα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα οικολογικά σκάφη, έφτασαν στα $ 7,5-8Κ/ημέρα, ενώ τα τυπικού σχεδίου σκάφη διατηρήθηκαν στα $ 6-6,5Κ /ημέρα. Επίσης, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter