Δευ03252019

Last updateΔευ, 25 Μαρ 2019 7am

Αγορά Ξηρού φορτίου: Θετικά σημάδια μετά τις διακοπές στην Ασία

dry bulk 554n

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Διπλασιάστηκαν οι ρωσικές εξαγωγές σιτηρών προς την Ασία το 2018, καθώς η Ρωσία επωφελήθηκε της μεγάλης μείωσης των αυστραλιανών εξαγωγών (κατά 44% σε σχέση με το 2017).

Οι κυριότερες ασιατικές χώρες που συνέβαλαν στην αύξηση των ρωσικών εξαγωγών είναι το Βιετνάμ (+1,5 εκατ. τόνους, σε σχέση με το 2017) , η Ινδονησία (+1.4 εκατ. τόνους, σε σχέση με το 2017) και οι Φιλιππίνες (+0,85 εκατ. τόνους, ετήσια αύξηση).

Στον υπόλοιπο κόσμο, η Αίγυπτος παρέμεινε και το 2018, ο μεγαλύτερος πελάτης των ρωσικών σιτηρών, εισάγοντας 9,6 εκατ. τόνους (1.7 εκατ. τόνους παραπάνω, σε σχέση με το 2017).

Ακολουθεί η Τουρκία, η οποία αύξησε τις εισαγωγές σιτηρών της από την Ρωσία κατά 44%, φτάνοντας τους 5 εκατ. τόνους. Επίσης, σημαντικές αγορές για τα ρώσικα σιτηρά το 2018 ήταν το Σουδάν, η Νιγηρία και το Μεξικό.

Παράλληλα, η ρωσική παραγωγή σιτηρών κατέγραψε 12% πτώση το 2018, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2017, φτάνοντας τα 68,7 εκατ. τόνους. Πάνω από το 50% (συγκεκριμένα 37 εκατ. τόνοι) της παραγωγής αυτής προορίζεται για εξαγωγές, όπως επιβεβαίωσε το ρωσικό υπουργείο γεωργίας.

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

Ξεκινώντας από τα CAPEs, η προσφερόμενη χωρητικότητα μειώθηκε περαιτέρω στο Β. Ατλαντικό, την προηγούμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, παρατηρήθηκε αύξηση των φορτίων από την Ασία προς τον Ατλαντικό (BH) και σε συνδυασμό με την αύξηση των κενών πλοίων στην περιοχή της Βραζιλίας, περιμένουμε να αυξηθούν τα κενά πλοία στο Βορρά.

Συνοπτικά αναφέρουμε πως τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 8K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 19,5K /ημέρα ($ -2Κ/ημέρα και $ -1,5Κ/ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα).

Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε πίεση στους ναύλους, δεδομένης της αύξησης της χωρητικότητας.

Επίσης, το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) παρουσίασε έντονες διακυμάνσεις (μεταξύ $ 5,5Κ /ημέρα και $ 8Κ /ημέρα), κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Η χωρητικότητα συνεχίζει να αυξάνεται για το 2ο μισό του Φεβρουαρίου και τις αρχές Μαρτίου, καθώς ενισχύθηκε με κενά πλοία από τη Σιγκαπούρη.

Το επόμενο διάστημα θα δείξει ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από το δυστύχημα στις εγκαταστάσεις της VALE για την παραγωγή, τις εξαγωγές αλλά και το θαλάσσιο εμπόριο της περιοχής.

Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού αυξήθηκε κατά $1,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα, φτάνοντας στα $ 5Κ/ημέρα.

Δεδομένης της χαμηλότερης τιμής τους σιδηρομεταλλεύματος αλλά και της αύξουσας τιμής των καυσίμων περιμένουμε να αυξηθεί τόσο η δραστηριότητα των ανθρακωρύχων όσο και οι ναύλοι.

Επίσης, η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα στον Ειρηνικό έχει απορροφηθεί, ενώ παρατηρούνται αρκετές καθυστερήσεις σε κάποια λιμάνια της Κίνας.

Ωστόσο, το αρνητικό κλίμα στη Βραζιλία αναμένεται να οδηγήσει πολλούς πλοιοκτήτες να παραμείνουν στην πε+ριοχή, εμποδίζοντας κάθε αυξητική τάση στους ναύλους.

Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, η αγορά ήταν ελαφρώς χαμηλότερη, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς παραμένει μεγάλος ο αριθμός των κενών πλοίων.

Ευτυχώς, όμως, αυτό δεν αποτυπώθηκε και στους ναύλους που παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, αφού η αύξηση της τιμής των καυσίμων δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μειώσεις.

Επί του παρόντος, οι πλοιοκτήτες διστάζουν να δουλέψουν SPOT.

Περιμένουμε για τις φορτώσεις στα μέσα Μαρτίου να δούμε υψηλότερους ναύλους καθώς ενισχύεται η αγορά της Ν.Α. Ασίας, εμφανίζονται περισσότερα φορτία άνθρακα από τη Ν. Αφρική και παράλληλα μειώνονται τα κενά πλοία.

Ακόμα, όμως, αποτελεί σημείο προβληματισμού αν αυτά τα πλοία θα έχουν απορροφηθεί εντός των επόμενων 30 ημερών.

Οι ναύλοι έφτασαν στα $ 12,75Κ /ημέρα + 275Κ BB, για ταξίδια προς Σιγκαπούρη –Ιαπωνία και στα $ 10,5Κ /ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια. Για αυτή την εβδομάδα περιμένουμε η αγορά να παραμείνει στάσιμη, καθώς οι πλοιοκτήτες δε δείχνουν πρόθυμοι να μειώσουν τις απαιτήσεις τους.

Η αγορά του Β. Ατλαντικού ήταν ιδιαίτερα άτονη την προηγούμενη εβδομάδα, η χωρητικότητα αυξήθηκε αρκετά και η ροή των φορτίων, ιδίως του άνθρακα και των σιτηρών, περιορίστηκε σημαντικά.

Δεν παρατηρήθηκαν όμως σημαντικές αλλαγές στους ναύλους, καθώς οι πλοιοκτήτες δεν ήταν πρόθυμοι να περιορίσουν περαιτέρω τις απαιτήσεις τους και επέλεξαν να περιμένουν να βελτιωθεί η αγορά.

Αυτή την εβδομάδα δεν περιμένουμε να βελτιωθεί η εικόνα της αγοράς

. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 10Κ/ημέρα, APS USG, ενώ οι ναύλοι από Μαύρη Θάλασσα προς την Β. Ευρώπη έφτασαν στα $ 5,5Κ /ημέρα APS Canakalle.

Στην πλευρά του Ειρηνικού, η αγορά βελτιώθηκε, με περισσότερα φορτία άνθρακα και σιτηρών, με αποτέλεσμα να περιορίζονται σταδιακά και τα διαθέσιμα πλοία.

Οι ναύλοι έφτασαν στα $ 6Κ /ημέρα για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας και στα $ 7Κ/ημέρα για ταξίδια από τη Β. Κίνα.

Γι’ αυτή την εβδομάδα περιμένουμε οι ναύλοι να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα ή και να ανέβουν, καθώς ήδη βλέπουμε περισσότερες απαιτήσεις. Όμως, οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων θα περιορίσουν σημαντικά την άνοδο του TCE.

Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, η Ευρώπη εμφάνισε έλλειψη φορτίων, την προηγούμενη εβδομάδα, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συσσώρευση της χωρητικότητας.

Μειωμένα ήταν και τα φορτία SCRAP στην Αν. Μεσόγειο, αλλά με εξαιρετικά χαμηλούς ναύλους.

Οι ναύλοι για τα SMXs, για ταξίδια από Ευρώπη προς την Αν. Μεσόγειο (με SCRAP φορτία) έφτασαν στα $ 5,75Κ /ημέρα και για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή στα $ 11Κ /ημέρα.

Στη Μεσόγειο είδαμε κάποια θετικά σημάδια με περισσότερα φορτία σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα, ανεβάζοντας ελαφρώς τους ναύλους για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή (π.χ. για ένα SMX πάνω από $ 11Κ/ημέρα).

Ανοδικά κινήθηκαν και οι ναύλοι σε άλλες διαδρομές, όπως τα UMXs για ταξίδια προς τη Δ. Αφρική που έφτασαν στα $ 6 Κ/ημέρα. Με την επαναδραστηριοποιήση της Ασίας περιμένουμε η αγορά να βελτιωθεί.

Ωστόσο, η χωρητικότητα στη Δυτ. Μεσόγειο παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα και αυτό δίνει πλεονέκτημα στους ναυλωτές να πιέσουν τα επίπεδα των ναύλων.

Στον Ατλαντικό και ειδικότερα στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε να βελτιώνονται ικανοποιητικά τα νούμερα.

Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Αν. Μεσόγειο, για ένα SMX έφτασαν στα $ 12 Κ /ημέρα και για ένα UMX προς την άπω Ανατολή στα $ 19Κ /ημέρα, ενώ περιμένουμε να ξεπεράσουν άμεσα τα $ 20Κ /ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού, είδαμε να βελτιώνονται τα πράγματα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

Η δραστηριότητα στην Άπω Ανατολή ήταν παγωμένη, αν και οι πλοιοκτήτες διατηρούν την αισιοδοξία τους.

Οι ναύλοι για ένα UMX από Ν. Κορέα προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 4Κ /ημέρα και για ένα SMX από Ινδονησία προς Βιετνάμ έφτασαν στα $ 4,5Κ/ημέρα, DOP Hong Kong.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter