Σαβ07052025

Last updateΣαβ, 05 Ιουλ 2025 6pm

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Β. Κικίλιας από Σάμο: «Με κάμερες drone και νέες προσλήψεις ενισχύουμε το Λιμενικό που παλεύει στο Αιγαίο»

0Σαμος25«Προχωρούν οι διαγωνισμοί για τις προμήθειες νέων σκαφών του Λιμενικού Σώματος, νέων μέσων τελευταίας τεχνολογίας, κάμερες drone, δορυφορικές λήψεις και ό,τι άλλο ψηφιακό απαιτείται, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στη δουλειά τους τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που παλεύουν στο Αιγαίο, ενώ τον Οκτώβρη έχει προβλεφθεί ειδικό κομμάτι για προσλήψεις νέων συναδέλφων, οι οποίοι θα έρθουν εδώ στο Βορειοανατολικό Αιγαίο και στη Σάμο» δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την επίσκεψή του στη Σάμο.

5+ 1 εκρήξεις σε δεξαμενόπλοια εντείνουν το προβληματισμό

0Turish scrapyard fire SmallΜια σειρά από «ύποπτες επιθέσεις» πιθανώς με νάρκες και ανεξήγητες εκρήξεις με στόχο δεξαμενόπλοια στη Μεσόγειο έχει αναζωπυρώσει την ανησυχία για την εξελισσόμενη φύση των θαλάσσιων απειλών.

Petrofin: Εντυπωσιακή αύξηση 18% στα ναυτιλιακά δάνεια από τις ελληνικές τράπεζες

petrofin

Μικρή άνοδο σημείωσε η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας το 2024, σύμφωνα με τη 17η ετήσια έρευνα της Petrofin Research. Ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε από τις 62 στις 63 μονάδες, με το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των 40 τραπεζών με τη μεγαλύτερη έκθεση στον τομέα να φτάνει τα 289,65 δισ. δολάρια, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 2%.

Ωστόσο, η πιο θεαματική μεταβολή έρχεται από την Ελλάδα. Οι τέσσερις συστημικές ελληνικές τράπεζες – Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα και Alpha Bank – κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση 18% στα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια, ανεβάζοντας το συνολικό τους δανεισμό από 15 δισ. δολ. το 2023 σε 18 δισ. δολ. το 2024. Το μερίδιο της Ελλάδας στην παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας ενισχύθηκε από 5,2% σε 6,1%.
Η Eurobank αναδεικνύεται πρώτη μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, καταλαμβάνοντας την 24η θέση διεθνώς, με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο 4,6 δισ. δολαρίων. Ακολουθούν η Τράπεζα Πειραιώς (25η θέση, 4,5 δισ. δολ.), η Εθνική Τράπεζα (29η, 4,2 δισ. δολ.) και η Alpha Bank (31η, 4 δισ. δολ.).
Σε ευρύτερο επίπεδο, οι ευρωπαϊκές τράπεζες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον τομέα, κατέχοντας μερίδιο 52% με συνολικά δάνεια ύψους 152 δισ. δολαρίων. Αντιθέτως, οι ασιατικές και αυστραλιανές τράπεζες εμφανίζουν υποχώρηση, καθώς μετατοπίζουν το ενδιαφέρον τους προς το leasing. Οι ιαπωνικές τράπεζες διατηρούν τη δεύτερη μεγαλύτερη συμμετοχή με 22%, ενώ οι αμερικανικές τράπεζες παραμένουν σταθερές.

Ραγδαία Άνοδος του Leasing και των ESG Κριτηρίων
Η μελέτη της Petrofin αναδεικνύει την ταχεία ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, όπως το leasing, το οποίο καλύπτει πλέον σημαντικό μέρος της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Η συνολική παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση – συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών δανείων, leasing, εξαγωγικών πιστώσεων και εναλλακτικών πηγών – εκτιμάται στα 625 δισ. δολάρια, έναντι 400 δισ. δολαρίων του καθαρού τραπεζικού δανεισμού.

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται πλέον και στη βιωσιμότητα. Η εφαρμογή των Αρχών Ποσειδώνα (Poseidon Principles) από 35 τραπεζικά ιδρύματα επηρεάζει ολοένα και περισσότερο την παροχή χρηματοδότησης. Πλέον, πολλές τράπεζες προσφέρουν δάνεια με δείκτες απόδοσης βιωσιμότητας (Sustainability-linked KPIs), ενισχύοντας τη στροφή προς την πράσινη ναυτιλία.

Αβεβαιότητα και Προοπτικές για το 2025
Η γεωπολιτική αστάθεια, με εντάσεις στην Ουκρανία, την Ερυθρά Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή, επιβαρύνει τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο, χωρίς – προς το παρόν – να έχει περιορίσει τη διάθεση για χρηματοδότηση. Ωστόσο, η επανεμφάνιση προστατευτικών πολιτικών στις ΗΠΑ και η πιθανή στοχοποίηση κινεζικών πλοίων αυξάνουν την αβεβαιότητα.

Παρά τις προκλήσεις, οι προβλέψεις για το 2025 παραμένουν θετικές. Οι τράπεζες διατηρούν σταθερούς προϋπολογισμούς για χορηγήσεις, ενώ οι πλοιοκτήτες εμφανίζουν αυξημένη ρευστότητα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναθέρμανση της ζήτησης για τραπεζική χρηματοδότηση, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες απομακρύνονται από κινεζικά leasing deals και επιστρέφουν σε παραδοσιακούς τραπεζικούς όρους, που πλέον θεωρούνται ανταγωνιστικοί.

Η ανάδειξη των ελληνικών τραπεζών ως σημαντικοί δανειστές της διεθνούς ναυτιλίας ενισχύει τον ρόλο της χώρας στο διεθνές ναυτιλιακό και χρηματοοικονομικό γίγνεσθαι, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή εμπιστοσύνης και στρατηγικής εξωστρέφειας για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Δείτε εδώ την έρευνα

Θέμα ενίσχυσης του ISM για τον IMO

0naytikoiΟ ΙΜΟ κινήθηκε για την ενίσχυση της επιβολής του κώδικα ISM για τη βελτίωση της ασφάλειας και της λειτουργίας των πλοίων, με ανανεωμένη εστίαση στην ευημερία των ναυτικών, συμπεριλαμβανομένης της κόπωσης, των ωρών εργασίας και της παρενόχλησης πρόσφατα κατά την 110η σύνοδό του στο Λονδίνο (18-27 Ιουνίου).

ECONOMIST IMPACT-Ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα: Η απάντηση της ελληνικής ναυτιλίας στις παγκόσμιες εμπορικές απειλές

0Εκον25αΗ παγκόσμια ναυτιλία, και ειδικότερα η ηγέτιδα δύναμη της ελληνικής πλοιοκτησίας, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα και σύνθετη πραγματικότητα, όπου οι κανόνες του ελεύθερου εμπορίου αμφισβητούνται και οι γεωπολιτικές εντάσεις αναδιαμορφώνουν τους θαλάσσιους δρόμους.

Συγχαίρει

0greektugownersΗ Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων συγχαίρει την Ναυτική Εταιρεία SVS για την αγορά του υπό ελληνική σημαία νεότευκτου ρυμουλκού ΕΛΕΝΗ SVS II το οποίο κατάπλευσε προ ημερών στο λιμάνι του Πειραιά.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών συνεχίζει ακόμα πιο δυναμικά να στηρίζει τη νέα γενιά

0Μελίνα25αΜε ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση απονομής των 130 Υποτροφιών Μεταπτυχιακών Σπουδών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, την Τρίτη 1 Ιουλίου 2025, στον αρχαιολογικό χώρο Ολυμπιείου.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter